مدیریت توسعه شیلاتFisheries Mangement Development
دکتر افشین عادلی هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و کارشناس رسمی دادگستری رشته شیلات و آبزیان
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: افشین عادلیAfshin Adeli - ٦ دی ۱۳٩٥

چکیده
با توسعه آبزی­پروری، تقاضای پودر ماهی افزایش یافته و وقوع برخی رویدادهای اقلیمی مانند ال نینو سبب نوسان تولید، عرضه و قیمت محصول در بازار می­گردد.سالیانه از 33 میلیون تن ماهی کامل و زوائد ماهیان به ترتیب حدود 7 و 1 میلیون تن پودر و روغن ماهی درجهان تولید می­شود. پرو و شیلی به دلیل سهولت دسترسی به ذخایر ارزشمند آنچوی، از تولید­کننده­گان عمده این محصولات هستند و در مجموع50 درصد از صادرات غذای ماهی جهان را بر عهده دارند. در سال 2008 سه کشور پرو با تولید حدود 1.4 میلیون تن ، شیلی با تولید 800 هزار تن و تایلند با تولید 470 هزار تن پودر ماهی بیشترین تولید را به خود اختصاص دادند. بیشترین واردات مربوط به چین با حدود 1.3 میلیون تن و بیشترین صادرات با حدود 1.6 میلیون تن مربوط به کشور پرو بوده است. بطوری که در سال 2012 هر تن پودر ماهی در بازار جهانی با میانگین قیمت 1461.7 دلار آمریکا مبادله شد. در ایران 47 کارخانه تولید پودر ماهی با ظرفیت 1200 تن ماده اولیه در روز دایر می­باشند. بدلیل مشکل تامین ماده اولیه برای تولید و کاهش واردات و افزایش تقاضای پودر ماهی، قیمت این محصول افزایش یافته است. تقاضا و سهم بالای پودر ماهی در هزینه خوراک ماهیان باعث افزایش متوسط قیمت خرده فروشی این ماهیان پرورشی به میزان حدود 470 درصد شده است. بطوری که برنامه ریزی هدفمند صنعت پودر ماهی کشور و هماهنگی برنامه های صید و آبزی پروری ضرورت توسعه آبزی­ پروری است.

برای دستیابی به فایل کامل مقاله لطفاً به لینک ذیل مراجعه نمایید:

http://aqudev.liau.ac.ir/browse.php?a_id=406&sid=1&slc_lang=fa

نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :